Сторінки

Ш.Бодлер "Альбатрос"

Тема уроку: Традиційність і своєрідність вирішення проблеми «поет і натовп» у поезії Ш. Бодлера «Альбатрос»  
        Мета: визначити місце Ш. Бодлера в літературному процесі кінця 19- поч.20 ст.,  поглибити знання учнів про модерністські зрушення у французькій поезії; вдосконалювати навички аналізу поетичного твору, виразного читання поезії: виховувати любов до літератури.            
Обладнання: портрети Ш. Бодлера, інтерактивні вправи
Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

«Квіти зла» Шарля Бодлера –  це квіти, що виросли
 в нашій  суперечливій душі на ґрунті жорстокого XX століття.
                                                                                                                          О. Олесь
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
 Вступне слово вчителя
На минулому уроці ми дізналися про життєвий і творчий шлях Шарля Бодлера,окреслили коло тем поетичної збірки «Квіти зла» - найвідомішої книги «духовного батька» європейського декадансу, поета, який вразив сучасників  незнаною до цього часу відвертістю ліричного самовираження.
Шарль Бодлер… Його називали «королем поетів, справжнім Богом», «апостолом сучасності». Про його твори сперечалися і сперечаються донині літературознавці, поети, пересічні читачі. Традиційні теми романтичної поезії набували нового звучання в поезії  Ш.Бодлера.
Доля подарувала Шарлю Бодлеру лише 46 років, але він назавжди увійшов до еліти світової класики. Він належав до тих поетів, які не знайшли визнання і  розуміння у сучасників. Його вважали  аморальним, богохульником, анархістом, напівбожевільним. Таке ставлення до нього пояснюється тим, що все своє життя поет перебував у стані конфлікту  з тогочасним суспільством, кидав йому виклик і цей конфлікт був непримиренним. Хоча усесвітнє визнання прийшло допоета лише через сто років після того, як його не стало,але творчість Шарля  Бодлера мала  велике значення для подальшого розвитку літератури, зокрема модернізму.

Інсценізація вірша в прозі « Незнайомець»
- Кого любите ви найбільше, загадкова людино, скажіть мені: батька, матір,
  сестру чи брата?
-У мене немає ні батька, ні матері, ні сестри, ні брата.
- Друзів?
- Ви вживаєте слово, значення якого мені і досі невідоме.
- Батьківщину?
- Я не знаю, на якій широті вона розташована.
- Красу?
- Я справді любив би її, божественну і безсмертну.
- Золото?                                                                                              
- Я ненавиджу його, як ви ненавидите Бога!
- То що ж ви любите, незвичайний чужоземцю?
-Я люблю хмари, хмари, які пропливають… там… чудові хмари!
- То хто ви такий, яка у вас доля?
- Можливо ці юнаки і дівчата дадуть відповідь на ваше запитання.

1. Коли Шарль Бодлер з’явився на світ, його батькові було 62 роки, матері 27. Батько помер, коли хлопчикові не було й 6 років.
2. Психічна травма  Шарля пов’язана зі зрадою матері, яка швидко одружилася з 39-річним Жаком Опіком.
3. Інтернат при Ліонському Королівському коледжі. Хлопець відчуває себе обділеним материнським теплом. Безстрашність і чесність – дві головні риси  характеру Бодлера- юнака.
4. Навчання в коледжі Людовіка Великого у Парижі. Хлопець був виключений з  нього за те, що не виказав товариша, тому ступінь бакалавра отримав у другому коледжі.
5. Плавання по тропічних морях. Вітчим відправив його подалі від бурхливого паризького життя. Шарль Бодлер не міг самостійно  розпоряджатися батьківським спадком через вітчима-генерала.
6. Жанна Дюваль – статистка одного з театрів стала його супутницею життя  майже на 20 років. З нею пов’язано багато віршів зі збірки «Квіти зла».
7. 1848 рік-Бодлер розповідає про своє сп’яніння від французької революції.    Поет  переосмислює події революції і схиляється до думки, що зло – всесильне.
8. У 1857 році за збірку поезій “Квіти зла» поета було притягнуто до суду за звинуваченням у аморальності. Судовий вирок над збіркою  французький  парламент скасував лише через 89 років.
9. 4 лютого 1866 року під час відправи у церкві  Сен-Лу  Шарль Бодлер втратив свідомість. Це було початком тривалої хвороби.

Інтерактивна гра – «Біографія Шарля Бодлера»

ІII. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Тема творчості «поет і поезія», приваблювала багатьох митців. Про  високе призначення поета, особливу роль поезії в житті суспільства йдеться в багатьох віршах  Байрона, Гейне, Пушкіна, Лермонтова, Некрасова. Саме про нове вирішення  Бодлером  традиційної теми романтиків «поет і юрба» ми говоритимемо на уроці.

IV. Оголошення теми і мети уроку, епіграфу до уроку
Робота над темою уроку
Вчитель. Отже, теми  «поета і поезії», «поет і юрба» - традиційні теми, вирішення яких намагалися знайти і поети – романтики, і поети – реалісти. Ця тема глибоко хвилювала і Ш.Бодлера. У розділі «Сплін і ідеал» збірки «Квіти зла» вона стає провідною. Про це свідчить навіть розташування віршів у розділі. Відкриває його вірш «Благословення», про який ми вже згадували на минулих уроках:
Коли з’являється  Поет на цьому світі,
його родителька від розпачу й журби
на Бога кидає прокльони ядовиті,
 співчутливо Бог сприймає ці клятьби…
В житті Ш. Бодлера були події, які примушували його розмірковувати над тим, як ставляться до поета в суспільстві. У поезії «Благословення» саме й переплітаються роздуми над власною долею і долею Поета.
Проте вже другий вірш розділу «Альбатрос» розкриває новий погляд на поета. Бодлер  пережив крах романтичних ілюзій і створив нову реалістичну  інтерпретацію романтизму, по- новому висвітлив важливі суспільні теми.

Учениця читає виразно вірш Ш.Бодлера «Альбатрос» мовою оригіналу
 (французькою).


L'ALBATROS

Souvent, pour s'amuser, les hommes d'equipage
Prennent des albatros, vastes oiseaux des mers,
Qui suivent, indolents compagnons de voyage,
Le navire glissant sur les gouffres amers.

A peine les ont-ils deposes sur les planches,
Que ces rois de l'azur, maladroits et honteux,
Laissent piteusement leurs grandes ailes blanches
Comme des avirons trainer a cote d'eux.

Ce voyageur aile, comme il est gauche et veule!
Lui, naguere si beau, qu'il est comique et laid!
L'un agace son bec avec un brule-gueule,
L'autre mime, en boitant, l'infirme qui volait!

Le Poete est semblable au prince des nuees
Qui hante la tempete et se rit de l'archer;
Exile sur le sol au milieu des huees,

Ses ailes de geant l'empechent de marcher.

Виразне читання учителем поезії (перевод Эсена Кудрявцева «Кликуша»)


V. Формування вмінь та навичок

Робота в групах. 1 група

Виразне читання поезії (переклад М.Терещенка)


Щоб їм розважитись, веселий гурт матросів
Серед нестримних вод розбурханих морів
Безпечно ловить птиць, величних альбатросів,
Що люблять пролітать слідами кораблів.

На палубу несуть ясних висот владику.
I сумно тягне він приборкане крило,
Що втратило свою колишню міць велику,
Мов серед буйних вод поламане весло.

Мандрівник зборканий знесилено ступає!
Плавець повітряний незграбний і смішний!
Той тютюновий дим у дзьоб йому пускає,
А цей, дратуючи, кульгає, мов кривий.

Поет подібний теж до владаря блакиті,
Що серед хмар летить, мов блискавка в імлі.
Але, мов у тюрмі, в юрбі несамовитій
Він крила велетня волочить по землі.                   

Запитання 1. Чим страшний «гурт матросів», що вони символізують? Заради втіхи і розваги вони знущаються над живим птахом. Матроси символізують духовно скалічене суспільство, яке не здатне відчувати прекрасне, співчувати, захоплюватися, мріяти, любити.)
Запитання 2. Що таке символ, знайдіть символи у вірші. (Символ – предметний або словесний знак, який виражає сутність певного явища, має філософську наповненість. У поезії «Альбатрос» є такі символи: море -символ життя, небо - символ творчої волі митця, крила альбатроса - талант, дар, велич, альбатрос у небі - влада митця у створюваному ним світі, альбатрос - сам поет, палуба – тюрма для птаха, матроси – суспільство, що оточувало поета.)




2 група.
Виразне читання поезії (переклад Д. Павличка)
Запитання 1. Опишіть величного альбатроса, використовуючи цитати.



1. Альбатрос - птах легендарний
З ним пов'язано завжди
Забагато міфів, казок
Він не такий, як всі.

2. А людей чимало вірить,
Що шкоди вчинення йому
Призведе до небезпеки
І накличе враз біду.

3. Альбатрос - морський птах,сильний
«Він, мов блискавка в імлі».
Крила мають «міць велику»
В небі… й  також на землі.

4.«Серед хмар летить високо»,
Там довго тримається,
Дуже рідко так буває,
Що він вниз спускається.

5. Альбатрос мандрує часто,
Гордий він і в самоті
Почувається «владикою»,
«Владар блакиті в висоті!»

6. Це тому, що небагато
Витривалих є птахів.
Так високо піднятись
Тільки Альбатрос зумів!



Запитання 2. Який художній засіб використовує Бодлер, щоб підкреслити велич духовного злету і низість земного бруду. Довести прикладами з тексту. (Шарль Бодлер використовує антитезу – протиставлення. У вірші поет протиставляється  юрбі )

Альбатрос

У небі
На землі
«Ясних висот владика»
«Плавець повітряний»
« Владар блакиті»
« Величний альбатрос»
 Сніжно - білий, велетень, 
  буйнокрилий
«Сумно тягне він крило»
«Мандрівник знесилено ступає»
«Незграбний і смішний»
 Вигнанець
 Кривий, каліка, кульгає

Інтерактивна гра – «Розподіліть»

      3 група.
      Виразне читання вірша (переклад І. Драча)


     Буває, пливучи дорогами морськими, 
     Аби розвіятись, полюють моряки
     На альбатросів тих, що в вишині над ними
     Серед блакиті й хмар пливуть віддалеки.

    Коли на палубу вже люта сила збила,
     Король небес, що знав всі грози без числа.
     Волочить важко так свої великі крила,
     Мов сніжно-білі два розкинуті весла.

    Крилатий мандрівник - який незграбний в рухах,
В    польоті буйнокрил - каліка на ногах!
   Ще й дражняться - той в дзьоб йому із люльки дмуха,
    А той, глузуючи, кульгає, ніби птах!

    Поете! Князю хмар твоя подібна сила,
    Між блискавок ти свій у грозовій імлі;
    Але під шал образ перешкоджають крила

     Тобі, вигнанцеві, ступати по землі.                           

    Запитання 1.Спираючись на текст, визначте основні характеристики альбатроса та гурту матросів. (Гурт матросів: жорстокі, бездушні, відбирають свободу обмежені, духовно пусті, нікчемні, для них не існує ідеалів, мрій, прекрасного, «той люльку в дзьоб дає», «той сміється з нього, каліку вдаючи, іде за птахом вслід!» Альбатрос: у небесах-  «король блакиті», «володар гроз та грому», «глузує з блискавиць, жадає висоти», «крилатий велетень», на землі -  «вигнаний з небес», «незграба немічний», «як інвалід», «присоромлений, хода його смішна», «волочаться… великі білі крила, як весла по боках розбитого човна».
Запитання2. Як у вірші поєднуються традиції романтизму і модернізму. (Новаторство поета в тому, що він ввів у поезію сучасну дійсність, ввів модерністські новації. А саме, створення художніх світів за допомогою  кольорів і відтінків, показана живописна картина зображення, чітке визначення місця – альбатрос - у царині неба, матроси – на палубі корабля. Символізація тексту, утвердження ідеї невмирущості мистецтва і митця, самотність творчої особистості в реальному світі).

   Інтерактивна гра – «Скласти пазли до вірша»
(  Учні можуть розслабитися і уявити себе птахами(альбатросами),які летять над морем.)

    Робота з епіграфом
Як розумієте слова О.Олеся, взяті за епіграф уроку.
      (Зараз людство втрачає свою духовність – зло перемагає добро.  Нам треба задуматись про своє майбутнє: яка роль мистецтва у нашому житті, чи можливий рух до прогресу без пошуків духовного. В час, коли актуальними є матеріальні цінності, гроші, розвиток прогресу – ця збірка є дуже актуальною, бажано її всім прочитати.)

     Слово вчителя.
        Так, поет має високе призначення – літати у сферах духу, свободи, творчості, досягти високого ідеалу і краси. Але чому поет Бодлера не прагне втриматися на цій висоті? Чому, маючи «крила», він на землі  «в юрбі несамовитій»? Чому митець «волає з… безодні темної», коли місце його в небі? Відповідь на ці запитання можна знайти в щоденнику Ш.Бодлера «Моє оголене серце»: «У кожній людині є два одночасні прагнення: одне спрямоване до Бога, друге до Сатани. Поклик Бога, або духовність – це прагнення внутрішньо піднестися,  поклик Сатани, або тваринність – це насолода від власного падіння». Ось чому становище людини у світі трагічне, а мрії про ідеал залишаються сумними.

VI. Домашнє завдання
1. Вірш «Альбатрос» вивчити напам’ять.
2. Підготуватися до контрольної роботи.

VII. Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
Поезія Ш.Бодлера вразила мене тим,що….











Використані джерела:
1. Л. А. Стоцька Традиційність і своєрідність вирішення проблеми „поет і натовп” у поезії Ш. Бодлера „Альбатрос”. Урок із світової літератури
 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/school/lessons_summary/in_lit/34739/
2.  В.О.Мухін.  Розробки уроків 10 клас.Авторський урок  Видавництво «Ранок»
4. І.Л.Столій «Світова література».  Розробки уроків.   Методичні та дидактичні матеріали   Видавництво «Ранок»

1.Інтерактивна гра- Біографія Шарля Бодлера
2.Інтерактивна гра – Знайдіть пари до символів
       3. Інтерактивна гра –Розподіліть
                          http://learningapps.org/display?v=pef8y61v201
      4. Інтерактивна гра – Складіть пазли
                 http://learningapps.org/display?v=phn5ywqz201

Презентація до уроку: https://prezi.com/hsh4eivpzi4s/copy-of-17/

Немає коментарів:

Дописати коментар